Aktualności Aktualności

Sylwoterapia - co to takiego ?

Od zawsze wiemy, że przytulanie się ma same pozytywne aspekty. Dostarcza energii, potrafi poprawić nastrój, daje człowiekowi wiele radości. Ale czy wiedzieliście, że można także przytulić się do drzewa? Takie przytulanie, to sylwoterapia.

Drzewom i krzewom przypisywano działanie terapeutyczne już od czasów starożytnych. W wielu kulturach wierzono w magiczną moc roślin, dawno temu kobiety kładły niemowlęta pod drzewami wierząc, że uchroni je to przed chorobami i obdarzy zdrowiem. Z dawnych przekonań wyrosły metody sylwoterapii. Pomaga między innymi w leczeniu depresji, zaburzeń związanych ze starzeniem się, pobudza organizm do samoleczenia. Rośliny pochłaniają szkodliwe substancje, w zamian wytwarzają dla człowieka pozytywną energię. Z drzewoterapii można korzystać cały rok, ale najlepiej od wiosny do jesieni.

Las, oferuje zróżnicowane działanie wielu gatunków na nasz organizm. Bory iglaste działają tonizująco i wyciszająco, lasy liściaste energetyzująco.

Olejki drzew i krzewów wydzielają fitoncydy, które mają działanie bakteriobójcze, przeciwgrzybiczne i jonizują powietrze, a co za tym idzie wspomagają nasz układ oddechowy i poprawiają ogólny stan zdrowia.

Już sama wycieczka do lasu ma bardzo dobry wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Aby jeszcze bardziej to poczuć, zaleca się bliski, fizyczny kontakt z drzewami, podczas którego następuje przepływ leczniczej energii obecnej w roślinach. Osoby praktykujące drzewoterapię również twierdzą, że na nasz organizm  bardzo dobrze oddziałowuję czyste, rześkie powietrze. 

Najlepiej jest opierzeć się o drzewo plecami, objąć pień, głaskać go, dotykać odkrytym czołem czy nagimi stopami. Aby czynności te były skuteczne, należy robic to przez 10 - 15 minut, raz w tygodniu. Warto przy tym się wyciszyć – zamknąć oczy, wykonywać ćwiczenia oddechowe lub medytować.

Każdy gatunek drzew emituje pozytywną energię np.:

  •  Brzoza – działa uspokajająco, pobudza krążenie i łagodzi napięcie mięśniowe
  •  Sosna, Świerk – ma korzystny wpływ na układ oddechowy człowieka
  •  Dąb, Jesion – redukuje stres, poprawia koncentrację, wzmacnia psychikę
  •  Kasztanowiec – wspomaga leczenie bezsenności
  •  Lipa – stymuluje pracę układu oddechowego i krążenia
  •  Buk zwyczajny – poprawia koncentrację i humor
  •  Wierzba – działa przeciwbólowo oraz rozkurczowo
  •  Jarzębina – wpływa korzystnie na psychikę i pomaga w walce z nałogami
  • Czarny bez - poprawia nastrój i dodaje energii
  • Jałowiec, Jodła - wspomagają układ oddechowy i zwiększają odporność
  • Modrzew - dodaje energii i zwiększa wytrwałość w działaniu